Kapitel 10: Studievägledning
När vi var 14 år fick min klass besök av en SYO i skolan. Förkortningen kan jämställas med dagens studievägledare. I åttonde klass skulle vi alltså på allvar fundera över vårt framtida yrke?!? I min mening helt galet. Speciellt med tanke på mitt utfall! - Jag vill bli journalist! sa jag tvärsäkert.
- Nej det är ingen idé! Välj vårdlinjen, och bli undersköterska i stället, så blir du aldrig arbetslös! varnade han mig.
Hade han kanske provision kan jag undra så här i efterhand.
I total avsaknad av både självkänsla och självförtroende hade jag verkligen inte mycket att sätta emot hans åsikter! Jag fann plötsligt inte ens argumenten jag själv funderat så mycket över, för att kanske kunna kringgå mina tillkortakommanden, och på så vis nå den starka dröm som bodde i mitt hjärta❤
Det handlade i stort om alternativa lösningar och omvägar till journalistyrket. Som att exempelvis kanske gå Kontor-distributionslinjen, och därigenom få chansen att känna in tidningsvärlden genom att arbeta som kontorist först, och därefter ta nödvändiga steg vidare. Att det blev tvärstopp i de tankarna, hade vid den tiden ingenting att göra med att ingen i vår familj, eller ens i släkten, hade universitetsstudier på sin meritlista. För det varken förstod, eller ens tänkte jag på där och då. Allt handlade bara om den skeva bild av mig själv, och vad Jag faktiskt skulle kunna åstadkomma, som livet i min omgivning felaktigt tecknat dittills. Men även det faktum att mamma närt drömmar och ofta pratat om hur gärna hon velat bli barnsköterska, gjorde inte heller valet att följa MIN svåråtkomliga Dröm lättare!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar